Dr. Isabelle Lemee

Dr. Isabelle Lemée

(French)
*On sabbatical leave
Associate Professor
Chair

Department: 
Email: 
ilemee@lakeheadu.ca
Phone Number: 
+1 (807) 343-8373
Office Location: 
BB 2001 H
Office Hours: 
Tues/Thurs 11:30am - 12:30pm
Academic Qualifications: 
  • B.A. UFR Mont Saint Aignan, France
  • M.A., University College Dublin, Ireland
  • PhD., University College Dublin, Ireland

 

Date joined Lakehead: 
September, 2012
Research Interests: 

Books

  • Novembre 2010. Multiculturalism & Integration: Canadian & Irish Experiences. Proceedings of the Conference of the Association for Canadian Studies in Ireland organised in Malahide in May 2008, co-editor with V. Regan and M. Conrick, Ottawa University Press.
  • June 2010. A view from afar: Canadian Studies in a European Context. Brno: Masaryk University. Proceedings of the ENCS Conference in October 2008, held in UCD, Co-Editor with N. Nestor, C. Ni Chasaide, and V. Regan, Peter Lang.
  • April 2009. Acquisition of Sociolinguistic Competence in a Study Abroad Context. The Case of Irish Learners of L2 French, co-editor with V. Regan and M. Howard, Multilingual Matters.

Journal Articles

  • Lemée, I. 2009. L’emploi de la référence temporelle du futur par des apprenants hibernophones de français L2. Cahiers de l’Association of French Language Studies. 14.2.
  • Lemée, I. and V. Regan. 2008. Le rôle du sexe dans l’acquisition de la compétence sociolinguistique par des apprenants hibernophones de français L2, Synergies Royaume-Uni et Irlande, 9-21.
  • Lemée, I., V. Regan & M. Howard. 2006. The L2 Acquisition of a Sociophonetic Variable: The Case of /l/ Deletion. Journal of French Language Studies, 16 (1): 1-24.
  • Lemée, Isabelle. 2002. Acquisition de la variation socio-stylistique dans l’interlangue d’apprenants hibernophones de français L2 : le cas de on et nous. Marges Linguistiques, www.marges-linguistiques.fr, vol. 4 : 56-67.

Chapters in Peer-Reviewed Edited Volumes

  • Lemée, I. (2015). L'utilisation variée de "comme, donc", marqueurs discursifs, dans le discours d'apprenants du français L2 dans le nord-ouest de l'Ontario, in Stéphanie Gobet et Pascale Trevisiol (eds), L'acquisition des Langues, Presses Universitaires de Rennes.
  • Lemée, I. (2014). La variation langagière comme facteur identitaire dans un espace francophone, ACSI Proceedings 2012.
  • Lemée, I. 2012. Langue, sexe et identité : le cas d’apprenants de français L2 dans le contexte d’un séjour linguistique. Recherchers récentes en FLE, Multilinguisme en Europe, A. Kamber (ed.), Berne : Peter Lang, 47-66.
  • Lemée, I. (2010). Gender, identity and context in French L2 acquisition: the year abroad. Language practices and identity construct in French, Vera Regan and C. Ni Chasaide (eds), Peter Lang.
  • Lemée, I. (2010). Linguistic impact of the target language contact on learners of French L2. The case of Canadian and Irish learners. Multiculturalism & Integration: Canadian & Irish Experiences. Proceedings of the Conference of the Association of Canadian Studies of Ireland, Ottawa University Press.
  • Lemée, I., M. Howard & V. Regan. 2007. Canada’s French Immersion Programs: Comparative Perspectives in relation to Other Contexts of Language Learning. Proceedings of the Conference of the Association of Canadian Studies. Cambridge Scholars Press, 186-212.

Book reviews

  • Lemée, I. Review of D. Daigle, I. Montésinos-Gelet et A. Plisson. (eds.) Orthographe et populations exceptionnelles: Perspectives didactiques. (Presses de l'Université du Québec, 2013), French Review Journal, Linguistics 4 (88.4).
  • Lemée, I. Review of D. Ayoun, The Second Language Acquisition of French Tense, Aspect, Mood and Modality. (AILA Applied Linguistics Series, 10. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins, 2013), Journal of French Language Studies, Juil. 2014
  • Lemée, I. H.-R. Nüest, Galloromanica et Romanica. Mélanges de linguistique offerts à Jakob Wüest, (Tübingen und Basel : A. Francke Verlag, 2009), Journal of French Studies, Nov. 2013.
  • Lemée, I. Review of Pierre Corbin et Nathalie Gasiglia (eds), Lexique 19 : Changer les dictionnaires ? (Presses Universitaires du Septentrion, 2009), Journal of French Language Studies April 2011.
  • Lemée, I. Review of Laure Lansari (ed), Linguistique contrastive et Traduction : Les périphrases verbales aller + infinitif et be going to (Ophrys, 2009), Vox Romanica, 2010.
  • Lemée, I. Review of Carole Salmon (ed), Cent ans de français acadien en Louisiane (Peter Lang, 2009), Journal of French Language Studies November 2010.
  • Lemée, I. Review of Roberts, Véronique, Nilsson and Tellier (eds.), EUROSLA Yearbook, Vol 9 (John Benjamins Publishing Company, 2009), http://www.linguistlist.org, 2010.
  • Lemée, I. Review of David Horsnby and Mikael Jamin (eds.), Sociolinguistic Variation and Change in France (Nottingham French Studies, 2007), Journal of French Language Studies July 2009.